Seiko & Grand Seiko

15-09-2020 09:16

 

Door Seiko en Grand Seiko krijg ik nieuwe klanten in de winkel

Twintig jaar geleden opende juwelierskind Jeroen van Willegen (48) een eigen juwelierswinkel in de Haagse Hoogstraat. Een winkel met luxe horloges, luxe sieraden en luxe accessoires. Van het begin af aan werkend met de filosofie dat luxury niet stijf of lastig is, maar vooral een feest moet zijn. Sinds vorig jaar december is Juwelier van Willegen dealer van Seiko en Grand Seiko. En Jeroen legt haarfijn uit waarom dat zo'n succes is.


Wanneer wist je dat je in het juweliersvak zou gaan?


'Mijn ouders hadden in Rotterdam een juwelierswinkel. Wij woonden boven de zaak, dus ik ben opgegroeid in het vak. Ik ben vierde generatie juwelier. Maar ik heb nooit gezegd dat ik juwelier zou worden. Ik word ondernemer, heb ik vanaf mijn twaalfde altijd gezegd. Gedurende mijn economiestudie bleek echter dat ik die studie niet zou gaan afmaken... Ik was inmiddels vierentwintig. En mijn vader zei, Jeroen, je hebt nu een leeftijd bereikt dat je toch wat betere keuzes moet gaan maken. Had hij helemaal gelijk in. Ik ben met een coach gaan praten en daaruit kwam naar voren dat ik een aantal vakgebieden binnen het juweliersvak leuk vond. Zoals horloges. Toen heb ik de keuze gemaakt om er helemaal voor te gaan: in de avonduren heb ik de branche artikel opleiding in Schoonhoven gevolgd; de benodigde boekhoud- en ondernemingsvakkennis had ik natuurlijk al van mijn economie studie. Ik ben bij Siebel gaan werken en een half jaar later werd ik bedrijfsleider in Schiedam. Na twee jaar heb ik intern de overstap gedaan naar Schaap-Citroen. Dat behoorde toentertijd nog tot hetzelfde concern. Dat deed ik heel bewust omdat ik alle segmenten van het vak wilde leren kennen.'

Welk segment van het vak is je het dierbaarst geworden?


'Sowieso mechanische horloges! Die kunnen in alle prijsklassen allemaal hun eigen charme hebben. Kijk, een prachtig horloge van 20.000 euro... dat is niet zo moeilijk. Ik vind het juist heel leuk om een model van 1000 of 2000 euro te hebben waarvan je zegt, Wow! Dit is echt fantastisch gemaakt! Of bepaalde modellen van Seiko 5. Ik vind het echt superleuk dat Seiko voor dat geld zo’n mooi product kan maken. Daar kan ik helemaal blij van worden.'

Wanneer werd jij meneer Van Willegen?


[Lacht.] 'Dat ligt natuurlijk aan het perspectief van de ander. [Denkt even na.] Laat ik het zo zeggen: twintig jaar geleden, op mijn 28ste, ben ik Juwelier van Willegen geworden. Dat was op deze plek in de Haagse Hoogstraat. Conceptmatig heb ik in de loop der tijd natuurlijk wel wat verschuivingen gehad, en zaken aangepast. Maar de locatie is nooit veranderd.'

In welk aspect van het bedrijf ben jij het herkenbaarst?


'In het concept zoals het vanaf de eerste dag staat en zoals het altijd is gebleven. Het is de signatuur van mijn vrouw en van mij. En dat is: doe gewoon MAKKELIJK! Heel veel mensen doen heel erg moeilijk over luxury. Maar luxury is vooral LEUK! Het hoeft helemaal niet stijf en lastig zijn. Het mag gewoon gezellig en een feest zijn. Wij proberen NIET exclusief te zijn. We verkopen heel mooie dingen... maar dat willen we juist voor iedereen. Kom maar passen! Wij zijn ook de winkel voor de horlogeliefhebber en dat probeer ik heel erg uit te stralen. En die horlogeliefhebber kan dus respect hebben voor die Seiko van 300 euro én voor dat horloge van 20.000 euro. OK, het ene past wel in zijn budget, en het andere wellicht niet. Maar hij of zij kan het allemaal even mooi vinden. En het leuk vinden om er eventjes mee bezig te zijn, er met iemand over van gedachten te wisselen. Dat vinden we zelf ook fijn. En dat stralen we ook uit naar onze klanten.'

Dat betekent dat je veel tijd voor je klanten moet nemen. Met hoeveel mensen werken jullie?
'In totaal met 14 mensen. Daar zit onze grootste kracht, want we hebben echt een SUPER team staan. Héél goede mensen! Zelf werk ik niet zoveel in de winkel, en mijn vrouw ook niet. Wij werken meestal thuis. We laten het echt over aan het team. Dat kan, want we hebben leuke en supercapabele mensen met een groot horlogehart in de winkel staan.'

Wat versta jij onder clicks and bricks?


'Een consument die geïnteresseerd is in een horloge, gaat eerst op internet kijken. Die zoekt via internet de collecties uit die hij leuk vindt en de winkels waar ze verkrijgbaar zijn. En over het algemeen komt hij dán naar de winkel om het product daadwerkelijk te kopen. Een gedeelte koopt online, maar het merendeel komt naar de winkel. Je hebt beide nodig om die verkoop voor elkaar te krijgen. Er is tegenwoordig bijna geen consument meer die naar de winkel komt om te kopen zonder zich vooraf online te oriënteren. En andersom werkt het natuurlijk ook. Dat de klant het horloge heeft gepast, er helemaal blij mee is en "er nog even over moet nadenken"... En misschien toch de volgende dag online bestelt. Al dan niet bij jou. Daarom is een goede en gemakkelijke sfeer in de winkel superbelangrijk. Zodat die klant het juist jou gunt om het horloge te verkopen.'

Jullie zijn vorig jaar in december begonnen met de verkoop van Seiko en Grand Seiko. Waarom juist toen?

'Omdat ik vind dat Seiko en Grand Seiko héél goed bezig zijn. Natuurlijk, de horloges spreken voor zich. Maar ik doel met name op wat ze de laatste twee jaar voor elkaar wisten te krijgen op social media. Met als gevolg het genereren van een enorme hoeveelheid positieve aandacht en feedback van horlogeliefhebbers. Eigenlijk is dát de uiteindelijke reden dat wij vorig jaar met Seiko en Grand Seiko zijn begonnen. Omdat wij de winkel zijn voor de horlogeliefhebber die over zijn collectie wil praten. En wat ik enorm leuk vind, beide merken zijn een groot succes. Ik hoopte vooraf dat ik die horlogeliefhebber ermee zou bereiken. En die bereik ik dus ook. Ik krijg weer nieuwe klanten in mijn winkel. Mensen met een Seiko-hart die nu ook Van Willegen leren kennen.'

Hoe maak jij als ondernemer van een nadeel als Corona een voordeel?


'In eerste instantie was het een nadeel dat de winkel dicht moest. We hebben toen de tijd gebruikt om alles eens goed schoon te maken en de website op te frissen. Om klusjes aan te pakken die anders altijd blijven liggen. Wat we nu heel erg merken is dat - na het opheffen van de lockdown - de verkopen méér dan aantrekken. We zijn op dit moment een inhaalslag aan het maken! Ik denk dat dit de combinatie is van een aantal factoren. De consument heeft een tijdje niets kunnen doen en mag nu eindelijk weer. En financieel is er bij een hoop mensen niets gebeurd. Ondernemers zijn natuurlijk geraakt, maar de meeste werknemers zijn in principe niet geraakt. En als je drie maanden lang minder hebt kunnen uitgeven - omdat je niet uit eten kon gaan, omdat je geen hotels kon bezoeken, en omdat je niet elke dag je kopje koffie op het station kon halen - dan houd je elke maand toch een beetje over. En als dan vervolgens ook nog het vakantiegeld eraan komt en je gaat vanwege de onzekerheid liever maar niet op vakantie? [Glimlacht.] Ja, dan worden in één keer horloges bereikbaar die daarvoor misschien nog onbereikbaar waren.'

Wat is voor jou het beste moment om een horloge te dragen?


[Lachend.] 'Alleen niet in bed! Verder altijd. Ik wil gewoon een horloge om. Je mag eigenlijk niet golfen met een horloge, maar ik ben ook zo’n eigenwijs dat ik dat gewoon toch doe. Dan heeft 'ie maar wat sneller zijn servicebeurt nodig. En daar moet je dan natuurlijk niet over zeuren.'

Bekijk hier onze Grand Seiko collectie

Bekijk hier onze Seiko collectie

Tekst: Seikonde September 2020

Fotograaf: Robert Elsing

 

 

Bekijk dit product hier:

TAG Heuer Connected

€ 1.700