Peter Stass en Aletta Stass, een echtpaar dat destijds woonachtig was in Wassenaar begint vol enthousiasme aan het bouwen van hun droom, een luxe Zwitsers horloge merk, maar dan nét iets anders dan de meeste die gevestigd zijn in het mooie Genéve, namelijk betaalbaar. 

Frederique Constant historie


Peter Stass en Aletta Stass, een echtpaar dat destijds woonachtig was in Wassenaar begint vol enthousiasme aan het bouwen van hun droom, een luxe Zwitsers horloge merk, maar dan nét iets anders dan de meeste die gevestigd zijn in het mooie Genéve, namelijk betaalbaar. Op een reis in Genéve lopen ze tussen al het geweld van de grote gevestigde merken die voor het merendeel van de mensen onbetaalbaar zijn, hier ontstond het idee voor een eigen horloge merk. Vreemden in het vak waren ze niet, de overgrootvader van Dhr. Stass produceerde wijzerplaten voor horloges, de liefde voor horloges en uurwerken waren dus altijd al aanwezig. Na een carrière gemaakt te hebben in totaal andere branches springen Aletta en Peter samen in het diepe en besluiten hun droom na te jagen. In 1988 wordt hun merk geboren, met de naam die tot de dag van vandaag gedragen wordt “Frederique Constant”. De naam waar voor gekozen wordt is niet enkel een goede naam voor een luxe merk, maar tevens ook de namen van de overgrootouders van Aletta en Peter Stass. De eerste collectie van het merk bestond uit slecht zes modellen. Dit is voor een luxe merk natuurlijk niet erg uitgebreid, maar juist dat wat ze deden was zo goed dat het merk begon te groeien.



In 1994 lanceerde Frederique Constant zijn open Heartbeat model, hiermee veroverde zij de harten van de horlogeliefhebbers, het horloge was een succes en is tot de dag van vandaag een paradepaardje in de collectie van het Frederique Constant. Het bijzondere van dit model is dat je het uurwerk kan zien door een opening op de wijzerplaat, iets wat je vandaag de dag veel ziet. Veel mensen weten niet dat Frederique Constant hier als aller eerst mee was, vandaag de dag zie je deze trend bij veel grote gerenommeerde merken terug, iets voor Frederique Constant om trots op te zijn. 


Maar hier bleef het niet bij, het merk bleef en blijft maar groeien, in 2017 verkocht het merk wereldwijd zo’n 170.000 horloges! Iets waar veel andere Zwitserse horloge producenten jaloers op zijn. Het merk dwingt zijn respect af door zijn innovatie, productie en verkoop, maar in 2006 dwingt het merk ook een hoop respect af door een immens grote werkplaats te bouwen in Plan-les-Ouates,  een wijk in Geneve. Dit zal veel mensen wellicht niets zeggen, maar in deze wijk zijn ook merken gevestigd zoals Rolex, Patek Phillipe en Vacheron Constantin, een mega zet voor een jong bedrijf zoals Frederique Constant. 


Niet alleen de verkoop van de horloges blijft zich ontwikkelen, ook de innovatie. Dat Frederique Constant een merk is dat innoverend is, was na de “Open Heartbeat” wel duidelijk, maar hier lieten zij het niet bij. Ook maakt Frederique Constant steeds meer manufactuur modellen waardoor zij zich als één van de eerste loskoppelen van de grote uurwerk producent ETA. Naast manufactuur modellen met een maanfase introduceert Frederique Constant ook Worldtimers, Tourbillions en in 2015 zelfs de allereerste Horological Smartwatch ooit, een prachtig polshorloge met extra functies zoals een stappenteller en sleep tracker. Ook in 2018 heeft Frederique Constant weer een bijzonder model dat zij introduceren, namelijk de HYBRID. Het eerste mechanische horloge met een manufactuur uurwerk én smartwatch functies. Al vanaf de oprichting in 1988 is Frederique Constant een bijzonder merk, ieder jaar weer blijven ze de horlogewereld opschudden door innovaties op de markt te brengen. 

Bekijk hier onze Horological Smatwatch en Hybrid Manufacture collectie van Frederique Constant.